Het tweeling dilema

Geschreven door José

Het Tweeling Dilemma - Eigen identiteit en zusterlijke rivaliteit

Als ouders van een tweeling zijn er veel dingen die je anders meemaakt dan ouders met eenlingen. Er zijn natuurlijk de overduidelijke grote dingen, je hebt van alles twee nodig, hoe gaan dingen als voeden met twee tegelijkertijd, andere situaties zijn kleiner en veranderen ook met de tijd. Ik zal zelf over een paar jaar vast ook weer heel wat nieuwe inzichten hebben in het leven en omgaan met een tweeling!

Moeten we nu écht alles het zelfde?

Later zal ik nog wel een keer schrijven over de verschillende toestanden en oplossingen die wij in de begintijd hadden, maar nu wilde ik graag schrijven over een situatie waar ik nu steeds vaker tegenaan loop. Namelijk de tweestrijd tussen elk kind persoonlijk aandacht geven en hun eigen identiteit laten ontwikkelen i.p.v. alleen maar ‘de tweeling’ te zijn, en de eigen wil en zusterlijke rivaliteit/kopieergedrag. Mijn tweeling is al twee-eiig, dus qua uiterlijk is het niet meteen duidelijk dat het om een tweeling gaat, maar alsnog vind ik het persoonlijk ook fijn om ze niet standaard hetzelfde aan te trekken. Wel vind ik het leuk dat ze eruitzien als zusjes, dus bijvoorbeeld hetzelfde jurkje maar andere kleur, maar in elk geval niet altijd precies gelijk. Maar ja, nu ze peuters zijn hebben ze zelf ook een sterke wil en als de één het shirt met hartjes aan heeft wil de ander die ook aan! Hetzelfde met speelgoed, soms denk ik wel eens, moeten we nou echt twee gelijke dingen van alles hebben?

Leren delen

Nou hoeft dat echt niet met alles, leren delen hoort er nou ook eenmaal bij – hoewel dat met twee peuters weer een thema op zich is! Maar vooral bij de kleinere dingen, zoals poppen, kleurboeken, potloden, is het het wel waard. Want je weet gewoon dat zodra 1 met de pop begint te spelen de ander daar ook mee wil spelen, ook als die andere net heel lief een blokkentoren aan het bouwen was. Want wat mijn zus heeft, wil ik ook hebben, zelfs als ik het eigenlijk niet zo heel interessant vind. Of ik wil ook het kleurboek met de koe op de voorkant, ook als zijn de plaatjes binnenin bijna gelijk.

Eigen interesses 

Dus hoe ga je hier nou mee om? Dat ze hun eigen interesses kunnen ontwikkelen, ondanks het kopieergedrag van ik wil wat mijn zus heeft/doet? Het grote antwoord heb ik natuurlijk ook niet. Maar ik hoop dat het geven van een keuze in bepaalde dingen – welke broodtrommel wil je, welke kleur schoenen - het aanbieden van verschillend speelgoed en knutsel spullen samen met concentreren op elk individueel kind, ervoor zorgt dat ze zich in elk geval gehoord en gezien voelen, en de ruimte hebben zich te ontwikkelen. Mochten ze dan wel een keer allebei dezelfde kleren aanhebben en met dezelfde spullen willen spelen, hebben ze daar in elk geval ook zelf (deels) voor gekozen. De volgende keer gaat het vast weer anders en willen ze per se dat andere shirt aan of niet met hun zus op de wipwap!